הקדמה

חברים יקרים, אמר פעם הפילוסוף והסופר הצרפתי וולטר, אשר חי במאה השמונה עשרה "אני לא מסכים עם שום מילה שלך, אבל עד נשמתי האחרונה אלחם על זכותך לומר את דבריך". בצידה של הזכות ל"חופש הביטוי", אותה הביע וולטר במשפט, מסתתרת מאחורי הפרגוד זכות נוספת שאותה תבע - והיא זכותו ל"שינוי דעה." איני יודע כיצד התעצבה אצלכם תפיסת העולם. איני יודע אם האמת שאתם דוגלים בה ומאמינים בה היא זו בדיוק שתמכתם בה לפני שנים ארוכות. אני יודע שאצלי ואצל רבים אחרים תפיסת העולם עברה תהליך ושינוי מבורכים עם השנים. האמת שלי, הערכים שלי גם הם התבגרו, התחדדו והתעצבו עם הזמן. אז אם אתם פתוחים ללמוד ולבחון דעות אחרות? ואם אתם מוכנים ללמד ולהביע דעתכם על נושאים שונים ועל כל דבר שבעולם? אתם מוזמנים להיות אורחיי בבלוג זה, לקרוא ולהגיב ללמוד וללמד (הזינו את כתובת המייל שלכם לקבלת עדכונים). כל אשר אני יודע, למדתי מכם ועד נשימתי האחרונה אלחם על זכותכם ללמד אותי וללמוד ממני...

2.12.2015

דו"ח המבקר-איך בדיוק מבוצע שוד המיליארדים (חלק א')


כבר בשנת 2006 הסב מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, בדוח 57 (ב) של ביקורת המדינה את תשומת הלב הציבורית לתופעת החשבוניות הפיקטיביות אשר עלתה לקופת המדינה כ-5 מיליארד ₪ בשנה, תוך שניתנו בדוח זה המלצות לתיקון המעוות.
השיטה
על מנת להבין את שיטת "ההעלמה" באמצעות החשבוניות הפיקטיביות באופן פשוט ובהיר נסביר כאן כי כאשר מדובר בעוסק המדווח על עסקה פיקטיבית שביצע, ולפיה שילם לדוגמא סכום של 118 מיליון ₪ (מתוכו מע"מ של 18 מיליון). עוסק זה זכאי בתוך שלושים יום לקבל לחשבונו החזר מהמדינה בסך 18 מיליון ₪ וזאת בגין עסקה שכלל לא התקיימה.
הפיקוח
דוח מבקר המדינה 57 (ב) הציע דרכים פשוטות מאוד לפיקוח על הפעולה האלמנטרית של דיווח העוסקים לרשות המס, כדי למנוע זליגת מיליארדי ₪ בכל שנה מקופת המדינה למעלימי המס ולארגוני הפשע.
דוגמאות לפעולות פיקוח אלו הן: דיווח מפורט של עוסקים בעלי מחזור עסקאות גדול גם על חשבוניות שנתקבלו על ידם, על מנת לבדוק סימטריה בין ההוצאות להכנסות. או למשל דיווח על זהותו של הלקוח לטובתו הוצאה החשבונית כדי לבדוק שלא מדובר ב"חברת קש", או עוסק חדש שנרשם רק לפני מספר ימים כדי לסייע למעול בקופת המדינה, וכן פרמטרים נוספים שנדרשו העוסקים לכלול בדוח המפורט שהוצע על ידי המבקר.
פעולותיה של רשות המיסים לפיקוח ממוחשב על העוסקים והטמעת המלצות מבקר המדינה לצורך מניעת תופעת החשבוניות הפיקטיביות לא היו צריכות להיתקל בשום קושי, שכן הפיקוח הופעל ויושם היטב על ידי רשות המיסים לגבי דיווח של עוסקים ישראליים בעסקאות הנעשות בינם לבין הרשות הפלסטינאית.
מחדל המיליארדים
חרף זאת דוח הביקורת השנתי של המבקר מיום 15.10.13 מגלה שבין 2006 ל- 2013 נמשכה הזרמת מיליארדים על ידי משרד האוצר למעלימי המס במלוא התנופה והעוצמה, כאשר נימוקי רשות המיסים לאנשי הביקורת של מבקר המדינה בנוגע למחדלי רשות המיסים בביצוע המלצות המבקר מזכירים, במקרה הטוב, את מערכון "המכונית המגויסת" של הגשש החיוור, כאשר המילואימניק בא לקבל את הרכב שלו שגויס למלחמה, ושואל את שני הנוכחים ביחידה "מיהו המפקד?", כל אחד מהנוכחים, שייקה ופולי, מצביעים אחד על השני ועונים בעת ובעונה אחת "הוא המפקד!".

כך בדוח הביקורת בעמוד 196 נאמר כדלקמן:
"העולה כי עד חודש מאי 2012 לא מינתה הרשות את אחד הסמנכ"לים שיהיה אחראי ליישום הפרויקט של מערכת הדיווח המפורט, והפרויקט לא קודם קידום של ממש במשך שנתיים".
במקרה הרע, מדובר בהתנהגות של רשות המיסים על פי המודל של "מדינת חלם", כאשר כמעט אף פקיד שומה ואף סמנכ"ל לא מקבל גישה ו/או הרשאה למערכת הפיקוח.

כך בעמוד 205 לדוח הביקורת:
"הרשאות גישה למערכת דיווח המפורט:
1. בעלי תפקידים רבים במע"מ עדיין לא קיבלו גישה למערכת אף שהיה עליהם לקבלה לפי הגדרות שגובשו...
2. הסנכ"לים ופקידי השומה קיבלו רק הרשאות מוגבלות למאגר המידע. לפקידי השומה אין אפשרות לראות את רשימות העוסקים לפי סוגי החריגות – והדבר פוגע ביכולתם לאתר תיקי נישומים לבדיקה ולבצע שומה"
ואם חלילה תמצא לומר כי מדובר בנושא פעוט ערך בהתנהלות גביית המס של מדינת ישראל, הרי שקובע המבקר בעמוד 200 כדלקמן:
"ע"פ אומדן של יחידת תכנון וכלכלה ברשות משנת 2012, בכל שנה נעשה שימוש בחשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-8 מיליארד ₪...
עד אפריל 2012 שודרו למערכת הדיווח המפורט חשבוניות בסכום כולל של 327 מיליארד ₪, מזה הוצלבו חשבוניות מס בסך 277 מיליארד ₪. ההפרש נובע מעוסקים שחייבים בדיווח מפורט ולא הגישו אותו ומעוסקים שאינם חייבים בדיווח".
עוד קובע המבקר בעמוד 197 כדלקמן:
"משרד המבקר מעיר כי הרשות לא הפעילה כנגד סרבני הדיווח המפורט את אמצעי האכיפה העומדים לרשותה, כגון חקירות וביצוע ביקורות"
לסיכום אומר המבקר בעמוד 206 לדוח:
"מערכת הדיווח המפורט תוכננה בדרך שתאפשר לרשות לצמצם במידה ניכרת את החריגות הבאות לסוגיהן בדיווחי העוסקים ולצידן את הסחר בחשבוניות פיקטיביות שמשמעותן השמטת הכנסות מהדיווח והגדלת ההוצאות המדווחות ללא בסיס, ולמנוע נזק של מיליארדי שקלים בשנה לקופת המדינה.
מלבד הנזק לקופת המדינה, הדבר גורם לחלוקה לא שווה של נטל המס וכן גורם תסכול למשלמי המיסים הנושאים בעול ופוגע במוסר תשלומי המס".
רשלנות או מזימה
ואנו כאן רק נוסיף את הערתנו הצנועה לדוח הביקורת של "מדינת חלם" ונציין כי, במקרה או שלא במקרה, זרמו מיליארדי שקלים בכל שנה בעשור האחרון, בהעברות כספיות ישירות מקופת האוצר לראשי משפחות הפשע ועוזריהם, אשר ידעו לעשות שימוש מושכל בכסף לא להם – לנצל את המשבר העולמי של שנת 2008 כדי לרכוש חברות כגון: "בזק", "אלקטרה נדלן", "נתנאל גרופ", "בנק אגוד לישראל" ועוד חברות רבות אחרות, מבעלי החברות אשר היו מצויים בקשיים עקב המשבר הכלכלי העולמי.
וכך הגענו עד הלום למצב בו ראשי משפחות הפשע המאורגן הפכו לבעלי הבית של הכלכלה הישראלית ועל פיהם יישק דבר.
בימים אלה מבצעת משטרת ישראל חקירה מקיפה של בכירי רשות המיסים כדי לחקור את "המחדל הנוראי" או ליתר דיוק את "קשר המזימה" שהוביל את ראשי רשות המיסים למכירת כלכלת ישראל לראשי הפשע המאורגן במדינה.
אנו כאן, נאחל בהצלחה לכל העוסקים במלאכה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה