אי ווי ווי – אמן סיני
מהמשפיעים בזירה הבינלאומית בשנים האחרונות
אם השם אי ווי ווי (Ai Weiwei) נשמע לכם כלקוח מאחד הסיפורים של "שלום
עליכם" על העיירה היהודית במזרח אירופה כי אז טעיתם. זהו שמו של אמן סיני אשר
נחשב בשנים האחרונות לאחד האמנים המשפיעים והמוערכים בזירה הבינלאומית ואשר בימים
אלו מוצגת תערוכתו המרשימה במוזיאון ישראל.
אי ווי ווי – חשף שחיתות
שלטונית בסין בבלוג שכתב
במקרה או שלא במקרה
מדובר גם באמן שהוא חושף שחיתות. בשנת 2008 פקדה כזכור רעידת אדמה קשה את מחוז סצ'ואן שבסין וכתוצאה ממנה נהרגו כ- 70,000 איש
ונפצעו 350,000 איש כאשר עשרות אלפי בתים קרסו. היה זה אי ווי ווי, האמן הסיני, אשר
חשף בבלוג האישי שלו את השחיתות השלטונית אשר הובילה למסמוס תקני הבנייה בסין ואשר
הפכו את מבני המגורים בסין לפצצה מתקתקת.
אי ווי ווי – נרדף על
ידי השלטון בסין
כתוצאה מביקורתו זו
של האומן נגזר עליו לשהות במעצר בית במשך שנתיים. בתום מעצר הבית, ולאחר שיצא
לחו"ל להצגת עבודותיו ברחבי העולם שב, אי ווי ווי, בשנת 2011 בחזרה לסין ואז
נעצר בשדה התעופה, הואשם והורשע בהעלמת מס של 2.3 מיליון דולר. הוא ביקש להגיש
ערעור על הרשעה זו ואולם נחסם על ידי השלטונות אשר דרשו ממנו לשלם באופן מיידי קנס
של 1.3 מיליון דולר.
גיוס המונים של 1.3
מיליון דולר בתוך עשרה ימים אפשר לאמן לשלם קנס
האומן הסיני פנה
לציבור וביקש את סיועו במימון "הקנס" שהושת עליו ובתוך עשרה ימים גייס
את סכום הקנס בגיוס המונים. לכל תורם מתוך 3,500 התורמים שלו הוא נתן שטר חוב בו
התחייב להחזיר את סכום התרומה.
אחת העבודות במוזיאון
– 3,500 שטרי חוב מעטרים את קירות האולם
אחת העבודות המוצגות
כיום במוזיאון ישראל הינו אולם ענק אשר את קירותיו מעטרים 3,500 העתקי שטרי החוב
אשר מסר האמן הסיני לכל אחד מתורמיו.
100 מיליון גרעינים
שחורים מחרסינה מכסים משטח של אחד האולמות
עבודה אחרת מרשימה של
אי ווי ווי הינה משטח של אולם ענק במוזיאון אשר מכוסה במאה מיליון גרעיני חמנייה –
עשויים מחרסינה ודומים להפליא לגרעינים השחורים שאנו מכירים בפיצוציות. לצורך
עבודה זו הסתייע האמן הסיני באלפיים תושבי כפר בסין אשר עבדו במשך שנתיים על
הצביעה של גרעיני החרסינה.
בעבודתו זו של גרעיני
החמנייה ביקר האומן את הציבור אשר כמו פרח החמנייה אשר מפנה את פניה כל העת לכיוון
השמש, כך הציבור הרחב אשר כל העת מפנה בדבקות את מבטו אל מנהיגו כאל "שמש
העמים".
מאות אלפי פיסות עץ
יוצרות "דבוקה" ללא מסמרים וללא דבק
בעבודה אחרת של האומן
- מוצג במוזיאון משטח של מאות אלפי פיסות עץ המחוברות זו לזו, ללא רווח כלשהו
בניהן, וללא דבק או מסמר כלשהו, והיוצרים ביחד דבוקה מחוברת בצורת קוביית עץ
ענקית. גם כאן ביקש האמן, כך נראה, להעביר את המסר, כי "איחוד"
ו"קירוב" בין היחידים ניתן לבצע ללא צורך במסמרים או בדבקים אם רק נתחשב
בצורתו הייחודית של כל פרט ופרט.
3,500 סינים לא טועים
לסיכום , מיותר לציין
כי אנו כאן ממליצים לבקר בחג הקרוב במוזיאון ישראל ובתערוכה הנ"ל אשר כולנו
נוכל ללמוד מימנה ש-3,500 סינים לא טועים.
אין יותר סיפורים שעברת לבקר אומנות:)?מה לגבי חקירות רהמש ? עם ההיתפטרות?
השבמחק